Vad är tandköttsinflammation och hur behandlas det?

tandköttsinflammation behandling tandläkare

Tandköttsinflammation, även kallat gingivit, är en vanlig form av tandköttsinfektion som orsakas av att bakterier samlas på ytan på dina tänder. Generellt sett är det en mild form av tandköttsproblem som brukar kunna motverkas helt om behandling sätts in i god tid och problemet identifieras tidigt.

Men varför drabbas man av tandköttsinflammation egentligen? Ofta beror det på att man slarvar med sin tandhygien och inte tar hand om sina tänder tillräckligt noga. Att borsta tänderna för dåligt eller för sällan är en vanlig orsak. En annan orsak är att man använder tandtråd eller munskölj alldeles för lite. Du har säkert hört talas om plack någon gång. Plack uppstår när bakterier bildar ett “klibbigt” lager på tänderna. Detta kan helt enkelt skapa irritation i tandköttet vilket på sikt kan leda till inflammerat tandkött.

Hur vet jag om jag drabbats av tandköttsinflammation?

Har ditt tandkött färgat i rött, är svullet och kanske ömt? Upplever du att ditt tandkött blöder medan du borstar dina tänder eller använder tandtråd? Detta är några vanliga tecken på en pågående inflammation. Känner du även att du har en mindre trevlig andedräkt eller metallisk smak i munnen kan detta vara ett tydligt symptom.

Det är viktigt att du kommer in till oss för att behandla tandköttsinflammationen i tid. Annars finns en överhängande risk att det leder till allvarligare problem såsom exempelvis parodontit. Detta kan i sin tur leda till permanenta skador på tandköttet, men även benet som håller upp tänderna.

Hur behandlar jag inflammerade tandkött?

Att förebygga tandköttsinflammation handlar framförallt om att upprätthålla en god munhälsa samt att ha rutiner för sin tandborstning. Det är inte första gången du hör detta, men följande är att rekommendera:

• Borsta tänderna två gånger per dag
  • Använd fluortandkräm
  • Använd helst en eltandborste istället för en manuell tandborste
  • Se till att använda tandtråd efter att du borstat klart

Du bör även besöka din tandläkare med jämna mellanrum för att få hjälp att undersöka dina tänder samt att utföra en professionell rengöring om det behövs. Du är varmt välkommen att boka en tid hos oss om du vill göra en undersökning av dina tänder och få en tydlig bild av hur ditt tandkött faktiskt mår.