Rotfylla en tand – vad innebär det?

Att rotfylla en tand

I händelse av att en tandskada sträcker sig hela vägen ned till pulpan, där både blodkärl och nerver finns, så behöver man rotfylla denna tand. Vi på Landskrona Dental Center är experter på rotfyllningar och andra vanliga behandlingar. Men hur går det till i praktiken?

När det är dags att rotfylla en tand så behöver rotkanalerna rensas ur och spolas med antibakteriell lösning. Därefter så täpper man till.

Hur lång tid tar det att rotfylla tänder?

Beroende på hur allvarlig din tandskada är så tar behandlingen olika lång tid. Men generellt så tar en rotfyllning oftast ett eller två besök att genomföra fullt ut. Efter att en rotfyllning har ägt rum så kan tanden återbyggas med exempelvis en lagning eller en tandkrona.

Rotfylla tand Landskrona

Varför behöver man göra en rotfyllning?

Rotfyllning av en tand krävs ofta när tanden har en inflammation eller bakterieinfektion. Detta kan bero på karies, men det finns även andra orsaker till att en tand kan behöva en rotfyllning. Vissa tänder har tidigare haft djupa fyllningar som inte längre håller tätt mot olika typer av bakterier. Läckor under dessa djupa fyllningar kan orsaka skador på massan och förvärra tidigare skador. Tänder med djupa fyllningar kan vara känsliga för värme och kyla.

Skador på den tand som ska bära upp en bro eller krona, vilket förhindrar att den fästs ordentligt. Tandläkaren måste fästa stift på tandroten. För att göra detta måste tandroten fyllas. Tanden kan också ha fått slag eller olika typer av skador. Stöten kan då ha skadat tandens massa och en rotfyllning är helt enkelt nödvändig. Om tanden upplevs som mörkare kan det vara ett tydligt tecken på att massan i sig är skadad. Om detta skapar tandvårdsrädsla eller oro hos dig så kan du vara lugn, vi finns här för att hjälpa dig.

Har du något annat problem och behöver akut tandvård i Landskrona? Då ska du vända dig till oss och boka en tid.