Allmäntandvård: Prova oss istället för Folktandvården Landskrona

Allmäntandvård i Landskrona

Allmäntandvård är de undersökningar och behandlingar som är vanligt förekommande och som oftast är okomplicerade. Det kan vara allt från undersökningar, förebyggande vård, rotbehandlingar, lagningar, tanduttagningar eller behandling av tandlossningssjukdomar.

folktandvården landskrona

Undersökning av tandläkare

För att upptäcka och förebygga tandsjukdomar görs tandundersökningar. Då går tandläkaren igenom hela munnen såsom tänder, mjukvävnader, käkleder, bett, tandköttsfickor och även röntgenbilder tas vid behov. Vid undersökningen får du sedan reda på om du har några problem och behöver fortsätta hos tandläkare eller tandhygienist. I sådana fall får du också ett kostnadsförslag och en behandlingsplan. Prova något nytt – besök oss på Dental Center istället för Folktandvården Landskrona för effektiv behandling.

Förebyggande behandlingar av tandhygienist

Tandhygienisten arbetar med att förebygga tandsjukdomar och munhälsorelaterade problem genom regelbundna och grundliga undersökningar samt rengöring av tänder och tandkött. Vi erbjuder alla våra patienter en individuell riskbedömning och vårdplan, vilken kan innebära extra fluortillskott vid den ordinarie undersökningen, tätare besök hos tandhygienist samt instruktion och information om hur man ska använda olika munvårdsartiklar.

Bettskena

För många patienter är ofta återkommande huvudvärk av spänningstyp eller stelhet i käk- och nackmuskulatur orsakat av bettet. Vi undersöker alla patienter för så kallade “bettfysiologiska besvär” i samband med den årliga undersökningen. Vid behov kan man bli hjälpt av en individuellt utformad bettskena som avlastar bettet samt käkmuskulaturen och skyddar tänderna. Tandläkaren kan även visa dig sjukgymnastiska övningar vid överansträngd käk- och nackmuskulatur.

Fyllningar

Mindre och medelstora defekter på tänderna kan lagas med en fyllning i antingen porslin, plast eller guld. Vid en lagning avlägsnas all sjuk tandvävnad varpå tanden återförsluts och byggs upp till en fungerande tand igen.

Kronor

Om en tand är så pass skadad att en vanlig lagning inte bedöms hålla kan man istället göra en krona. All sjuk tandvävnad tas bort och därefter prepareras tanden med avsikt att spara så mycket frisk tandsubstans som möjligt. Kronan beställs från en tandtekniker och ser ut och fungerar precis som en vanlig tand.

Rotfyllningar

Om en tandskada går hela vägen ned till pulpan, där nerver och blodkärl finns, behöver tanden rotfyllas. Rotkanalerna rensas ur och spolas med antibakteriell lösning och täpps sedan till. Behandlingen tar oftast ett till två besök. Efter detta kan tanden byggas upp med antingen en lagning eller en krona.

allmäntandvård landskrona

Röntgen

Vid många behandlingar och undersökningar behöver tandläkaren ta en eller flera röntgenbilder. Vi använder en digitalröntgen vilket gör att bilden genast visas på datorskärmen så att tandläkaren kan visa och förklara vad som syns på bilden. I vissa fall behövs en så kallad panoramaröntgen, vilket är en helröntgen av alla tänder, käkleder och omgivande vävnad, något vi tillhandahåller här på kliniken. Så om du söker efter en av de bästa tandläkare i Landskrona så ska du vända dig till oss!

Tandkirurgi

Tand- eller oralkirurgi är samlingsnamn för många olika typer av operationer i munhålan. Vi utför alla typer av operationer såsom att sätta in implantat och att ta bort visdomständer eller rotrester. Vi är experter på tandkirurgi, så konsultera gärna med oss istället för Folktandvården i Landskrona.

Tandlossningsbehandling

Tandlossning är en kronisk sjukdom som drabbar tandens fäste och obehandlat leder det till att tänderna lossnar. Grundorsaken är en bakterieinfektion som ofta börjat som en tandköttsinflammation. Sjukdomsförloppet påverkas av flera faktorer till exempel rökning, otillräcklig munhygien och ärftliga faktorer. Munhygienen är mycket viktig och själva behandlingen består huvudsakligen av professionell tandrengöring hos en tandhygienist. Behandlingsresultaten är goda om behandling sätts in i tid. Om sjukdomen gått för långt kan man överväga tandlossningskirurgi.